Pranayam

Het op de juiste manier van ademhalen is zeer belangrijk! Onze oude Rishis waren zich als geen ander hiervan bewust. Wij weten dat de adem ook wel Praanshakti (levenskracht) genoemd, het lichaam kan zuiveren van ziektes en door het onder controle te houden van de praan zelfs de levensverwachting kan worden verlengd. Helaas wordt hieraan hedendaags zeer weinig aandacht aan besteed. De mens ademt oppervlakkig waardoor bij inademen de adem niet verder dan de keel of borst komt. Vroeger ademden de mensen in tot de buik en konden hierdoor alleen al hun eerste chakra activeren. Er zijn vele methoden van pranayam (ademhalingstechnieken). Hieronder wordt een vorm van Hath yoga gegeven, die je kunt uitvoeren voordat je Mantra japa gaat doen. De ademhaling wordt hierdoor regelmatig waardoor de Mantra in vaste ritme kan worden gereciteerd.

Ga in de houding zitten waarin je je Mantra japa doet. Adem dan heel diep en snel in en uit door de neus voor 5 tot 15 minuten. Bij het inademen komt de buik naar voren en bij het uitademen gaat de buik terug. Hierna adem je langzaam in en houdt je de adem 5 tot 7 tellen vast en adem dan langzaam weer uit. Doe dit 5 tot 7 keer. Concentreer je nu en begin met je Mantra japa. Voor hartpatiŽnten en mensen die bloedruk gerelateerde problemen hebben, win eerst informatie in voordat u met deze methode van pranayam begint. Er zijn vele methoden, wellicht dat we in de toekomst meer hierover zullen schrijven.

Schoonheid door Yoga

Yoga is niet alleen een proces om het lichaam gezond te houden maar ook om meer schoonheid en een goed figuur te creŽren.

Alleen al door een maand lang elke dag twintig minuten aan zichzelf te wijden, kan elke vrouw haar natuurlijke charmes verbeteren.

Elke vrouw op deze wereld wenst voor altijd jong en mooi te blijven. En elke vrouw probeert haar schoonheid te verbeteren door middel van natuurlijke of kunstmatige methoden. Zelfs vrouwen van middelbare leeftijd proberen hun jeugd en schoonheid te herwinnen.

Het Indiase systeem van Yoga beschrijft acht Aasans of yogahoudingen die, indien dagelijks worden beoefend, een evenwichtige lichamelijke gesteldheid kunnen schenken. Deze training is bedoeld voor een maand, maar als deze training regelmatig wordt uitgeoefend, kan men voor een langere periode in het leven jong blijven. Deze yogahoudingen kunnen ook een zegen zijn voor vrouwen waarvan de huid is begonnen met rimpelen, zwarte cirkels rond de ogen zijn verschenen en die een dikke buik hebben gekregen.

Voor een gladde & zachte huid

Via de volgende Aasan zal de huid van het gezicht zacht en rimpelvrij worden en ontstaat er een warme uitstraling. De zwarte cirkels onder de ogen verdwijnen en de wangen worden roze. Het gezicht is gevuld met een magnetische aantrekkingskracht.

Aasan

Sta rechtop met de voeten uit elkaar, schouderbreedte. Bedek eerst het gezicht met de handpalmen en adem snel in en uit, tien keer. Wrijf vervolgens het gezicht, de ogen en het voorhoofd met de vingers en adem tien keer snel. Door deze oefening zal uw gezicht gloeien met een aantrekkingskracht. Na deze oefening wrijft u de huid van het hele gezicht, begin vanaf de kin tot het voorhoofd. U blijft diep ademhalen. Door deze oefening zullen de rimpels in uw gezicht verdwijnen en krijgt u een gezonde uitstraling.

Voor een lange en mooi gevormde nek

Bij het uitvoeren van de volgende Aasan kan aan een dikke nek een mooie vorm worden gegeven en zullen de rimpels op de nek verdwijnen.

Aasan

Plaats uw voeten stevig op de grond. Houd uw lichaam recht en beweeg, zonder het verplaatsen van uw schouders, uw nek naar links zover als u kunt. Daarna beweegt u uw nek naar rechts. Herhaal deze oefening tien keer.

Vervolgens beweegt u de nek met een ruk naar de rechterkant, tien keer en dan naar links, ook tien keer. Hierna draait u uw gezicht en uw hoofd achteruit en dan vooruit, hierbij probeert u met de kin uw borst te raken. Herhaal deze oefening drie keer. Door deze oefening zal het overtollige vet in de nek verdwijnen en blijft de nek mooi in vorm.

Voor prominente & goed gevormde borsten

Goed gevormde borsten voegen iets extraís toe aan de schoonheid van een vrouw. Door deze oefening worden de borsten gegoten in een aantrekkelijke vorm.

Aasan

Sta rechtop en beweeg uw voeten van elkaar, schouderbreedte. Plaats uw handen op de taille en adem zo diep mogelijk in om vervolgens krachtig uit te ademen. Herhaal deze ademhalingsoefening tenminste zestig keer. Door het regelmatig uitvoeren van deze oefening, beginnen de borsten binnen een week steeds prominenter te worden en krijgen een mooie vorm.

Voor een platte, vetvrije maag

Door deze oefening zal het overtollige vet van de maag verdwijnen. Vrouwen die overgewicht hebben gekregen door te veel te eten of door zwangerschap(pen), kunnen deze oefening ook proberen.

Aasan

Sta rechtop en beweeg uw voeten van elkaar, schouderbreedte. Buig dan voorover en raak met uw vingertoppen uw tenen aan, zonder de knieŽn te buigen. Het kan zijn dat u bij uw eerste poging niet slaagt om zover mogelijk naar voren te buigen, maar binnen een paar dagen zal u uw tenen kunnen aanraken. U moet niet vergeten de knieŽn niet te buigen.

Wanneer u slaagt in het uitvoeren van deze oefening, probeert u de volgende keer uw linkerteen met uw rechterhand en uw rechterteen met de linkerhand aan te raken zonder de knieŽn te buigen. Nadat u in staat bent om de tweede oefening uit te voeren, probeert u voorwaarts te buigen en de vloer met de handpalmen aan te raken.

Door deze oefening verdwijnt alle vet rond de maag.

Voor een slanke en ronde taille

Totdat de taille van een vrouw niet slank en vrij van overtollig vet is, zal al haar schoonheid verloren gaan. Via deze Aasan kan de taille een aantrekkelijke vorm krijgen.

Aasan

Plaats de voeten uit elkaar, schouderbreedte, en spreidt de handen zijwaarts (ter hoogte van de schouders) parallel aan de grond. Draai vervolgens uw bovenlichaam (vanaf de taille naar boven) naar links zodat u gemakkelijk achterom kunt kijken. De voeten moeten stevig op de grond blijven. Ga terug naar de startpositie en draai met uw bovenlichaam naar rechts. Herhaal dit tien keer.

In de volgende stap draait u naar links in een ruk en vervolgens naar rechts. Herhaal dit twintig keer.

Plaats vervolgens uw handen op uw taille en buig voorover Zodat uw gezicht uw dijen aanraakt. Herhaal dit twintig keer.

Door het uitvoeren van deze oefeningen, zal het overtollige vet verdwijnen en zal de taille een mooie vorm krijgen.

Voor goed geproportioneerde dijen

De dijen van een vrouw moeten niet te dik of te slank zijn. Door deze oefening krijgen de dijen een goed geproportioneerde vorm.

Aasan

Sta recht en spreidt uw handen vooruit, parallel aan de grond. Buig de knieŽn en ga in een houding zitten alsof u op een stoel zit. Uw dijen moeten parallel aan de grond zijn en de rug is recht. Probeer in deze positie te blijven gedurende 3 minuten. Deze houding is vergelijkbaar met "Horse Trance" die ook wordt beoefend door gevechtskunsten experts.

Voer deze oefening acht tot tien keer per dag uit. Door deze oefening zal het overtollige vet van uw dijen verdwijnen en krijgen de dijen een goed geproportioneerde vorm.

Voor een vreedzame, stressvrije geest

Dit is een zeer belangrijke, maar eenvoudige oefening die de geschriften over Yoga de 'Shavasan' noemen.

Aasan

Lig op de vloer zonder een lichaamsdeel te bewegen. Ontspan uw lichaam en sluit uw ogen. Probeer uw geest te bevrijden van alle gedachten, zorgen en spanningen.

Door deze Aasan elke dag vijftien minuten lang uit te voeren, zult u gemoedsrust en kalmte krijgen.

Door het verrichten van alle Aasans zult u niet alleen een prachtig en aantrekkelijk gezicht krijgen, maar ook een evenwichtige lichaamsbouw.

Day by Day, O Dear Lord! Three things I pray.

To see Thee more clearly, Love Thee more dearly, and Follow Thee more nearly.

Day by day O Dear Lord! These three things I pray.