Obstakels voor een Sadhak

Het is noodzakelijk voor een nieuw geÔnitieerde in de wereld van Sadhanas niet gefrustreerd te raken of hoop te verliezen bij mislukkingen in het begin. Dit is een prachtig artikel voor nieuwe Sadhaks die zij erg hartverwarmend en aanmoedigend zullen vinden.

Alle Sadhanas en spirituele praktijken hebben een bepaald vervolgdeel en proces. Totdat niet alle regels opgevolgd worden, zal succes in Sadhanas twijfelachtig blijven. Soms blijft succes ongrijpbaar voor een Sadhak, zelfs na harde werken. Dit kan komen door de slechte Karmas van vorige levens.

Soms zien we ook boosaardige en corrupte individuen die respect, beroemdheid en rijkdom in het leven krijgen. Aan de andere kant, zie je degenen toegewijd aan God lijden aan pijn en verdriet. Hieronder volgen een paar interessante feiten, door het lezen ervan kan een persoon leren hoe hij slechte Karmas van vorige levens kan neutraliseren en succes kan verdienen in Sadhanas.

1. Gezondheid

Het grootste obstakel tot succes op elk gebied is een slechte gezondheid. Een persoon kan alleen succesvol Sadhanas uitvoeren wanneer hij helemaal gezond en vrij van ziektes is. Het is bijna onmogelijk om succes te behalen in Sadhanas door het medium van een ongezond lichaam. Dus men moet strikt zijn in slapen, opstaan, eten, enz, zodat het lichaam altijd fit is. Natuurlijk gezond eten, regelmatig bewegen en Yoga houdingen of Asans staan erom bekend het lichaam gezond te houden.

2. Voeding

Het tweede obstakel is onhygiŽnisch voedsel dat niet alleen de gezondheid verpest maar ook een toename van zorgen en mentale onrust veroorzaakt. Dit is de reden waarom onze oude geschriften zoveel nadruk leggen op de puurheid van het voedsel dat men consumeert. Er is een gezegd in de geschriften - Jaisa Ann Vaisa Mann!

Het eten dat men eet, bepaalt de puurheid van de gedachten. Het soort eten dat men eet, heeft zeker invloed op de gedachten, de geest en de handelingen. Volgens de oude geschriften zijn er drie categorieŽn voedsel:

1. De eerste categorie bestaat uit zuur, gekruid, heet voedsel, dat Raajasi wordt genoemd.
2. De tweede categorie bestaat uit oud eten, restjes, vlees en wijn, dat Taamsik wordt genoemd.
3. De derde categorie bestaat uit voedsel verkregen door pure middelen, het is niet gekruid en niet te heet. Dit wordt Saatvik genoemd. Dit is het type voedsel dat men zou moeten eten.

Het eten van Taamsik en Raajsik voedsel leidt tot lust, woede, gierigheid, onwetendheid, arrogantie en jaloezie. Het leidt tot verlies van fysieke en mentale gezondheid. Dus een Sadhak kan afdwalen van het pad van Sadhanas. Dus men zou puur en minder moeten eten.

3. Twijfels

Het derde obstakel op het pad van Sadhanas is twijfel. Wanneer een Guru een nieuwe persoon het pad van Sadhanas toewijst, zal succes niet meteen bij de eerste keer verkregen worden.

Een voorbeeld. Stel je voor dat een Sadhak bezig is met een Sadhan die elf dagen duurt en zelfs bij de vierde of vijfde dag heft hij geen goddelijke ervaring, dan kan hij geplaagd worden door twijfels. Stel je voor dat iemand een Laxmie Sadhana aan het doen is, dan kunnen de kosten tijdens de periode van Sadhana stijgen. Maar als men doorzet en de Sadhana afmaakt, zal de Godin van rijkdom zonder twijfel tevreden zijn met diegene en zegenen met financieel succes. De sterren kunnen een armoedig leven gepland hebben voor de persoon en het uitvoeren van een Sadhana voor rijkdom zou Ďvechten tegen de Natuurí betekenen. Deze strijd kan resulteren in plotselinge stijging van uitgaven in het begin. En vanzelfsprekend kunnen sommige Sadhaks beginnen te twijfelen aan de doeltreffendheid van de Mantra en de Sadhanas. Zij kunnen twijfelen of Goden en Godinnen er echt zijn of zelfs ooit voor hun verschijnen. Er kunnen twijfels zijn of de Sadhana wel correct is of de Yantra die gebruikt wordt daadwerkelijk op kracht is gemaakt met Mantra. Ze beginnen te denken dat als de Sadhana of Mantra beproefd is, zou het resultaat zich wel gemanifesteerd hebben. Omdat succes nog niet is behaald, moet er iets mis zijn met de Sadhana of misschien heeft de Guru ons verkeerd begeleid. Twijfels beginnen hun gedachten te bestormen en als resultaat geeft de Sadhak de Sadhana op voordat hij er ook maar aan is begonnen. En ook al voeren ze de Sadhana uit, doen ze het vol twijfels waardoor ze niet in staat zijn om te slagen.

God Krishna heeft in de Bhagwat Gita gezegd:

Ashraddhyaa Hutam Dattam Tapastaptam Kritam Cha Yat.
Asadityuchyate Paarth Na Cha Tatpretya No Iha.

d.w.z. Havan of Yagna, liefdadigheid, Tapa en Sadhanas uitgevoerd zonder vertrouwen en toewijding zijn niet meer dan nutteloos en ze brengen geen beloningen.

Toewijding en vertrouwen zijn de grootste bezittingen van een Sadhak. Hij moet vertrouwen hebben in de Guru, in de Mantra, Yantra, goden, godinnen. Een echte Sadhak zou alle Sadhanas vastbesloten moeten uitvoeren net als God Buddha.

Ihaasane Shushkayatu Me Shareeram Tvagasthimaansaam Pralayanch Yaatu.
Apraapya Bodham Bahukalp Durlabham Nevaasnaat Kaaymanashchlishyate.

d.w.z. God Buddha, toen hij zijn Tapa deed, beloofde Ė Mijn lichaam kan vergaan, mijn huid kan krimpen en de botten kunnen uiteenvallen maar ik zal niet opstaan van deze Sadhana plaats tot totale realisatie heb gehad.

Een Sadhak zou zulke vastberadenheid moeten hebben zodat hij beslist vooruitgang kan maken in zijn Sadhanas. Hoe meer hij vooruitgaat, hoe meer hij realiseert dat Sadhanas geen verbeeldingen zijn maar echt.

4. Sadguru

Sadguru betekent niet een of ander menselijk wezen. Sadguru is een entiteit die echte kennis kan schenken, een persoon hoog kan laten stijgen in het leven, totaliteit kan schenken in het leven, een persoon het juiste pad kan toewijzen.

Men moet bezinnen op deze feiten omdat vandaag de dag er erg weinig echte, ervaren en gerealiseerde Sadgurus zijn. Er is geen gebrek aan mensen die beweren Gurus te zijn. In elke straat zul je een Guru vinden. Maar de meeste van hen zijn arrogante individuen die alleen rijkdom, beroemdheid en fysiek genot willen. Zonder ook maar een Sadhana te hebben uitgevoerd, beweren zij Yogis te zijn en sommige noemen zichzelf zelfs God. In zo een menigte van neppe Gurus wordt het erg moeilijk voor een gewoon mens om de echte meester te vinden en te kiezen.

Het is het grootste geluk van een discipel om een Sadguru te vinden in zijn leven. Een Guru is nodig in het leven om de Sadhak te begeleiden op het pad van Sadhanas, te helpen in het overwinnen van obstakels op het pad van Sadhanas en om goddelijke energie in de persoon te installeren om problemen te kunnen overwinnen. De Yogis die expert zijn in de wetenschap van Tantra zeggen dat door Diksha verkregen van een Guru een Sadhak goddelijkheid krijgt en al zijn zondes worden geabsorbeerd.

Het vaak veranderen van Guru leidt ook tot problemen in Sadhanas. Hoewel alle Sadhanas leiden tot hetzelfde doel, toch zijn de wegen verschillend. Vandaag begin je met Prannayamen op advies van een ander persoon doe je morgen aan Hatt Yoga. De derde dag heb je Yoga opgegeven en begin je met het reciteren van een of andere mantra en op de veertigste dag wordt je meegenomen om te luisteren naar goddelijke redes/ lezingen. Zwervend van het ene pad naar het andere of veranderen van Gurus helpt je niet om vooruitgang te boeken.

God Krishna heeft gezegd in de Gita:

Tad Viddhi Prannipaaten Pariprashnen Sevayaa.
Upadekshyanti Te Gyaanam Gyaaninas-tatvadarshin.

D.w.z. Om echte kennis te krijgen moet je gaan naar degenen die de Supeme Element hebben gerealiseerd. Door te buigen voor zulke Yogis, door ze onbaatzuchtig te dienen, door ze oprechte vragen te stellen, kan men heel veel leren. Dit zijn de middelen om hen tevreden te maken en dan worden ze bereid om echte kennis te delen. Maar deze kennis kan alleen worden verkregen van een Sadguru.

5. Fame

Een groot obstakel voor een Sadhak op het pad van spiritualiteit is beroemdheid. Wanneer mensen die in de omgeving van de Sadhak leven, horen dat hij een bepaalde Sadhana succesvol heeft uitgevoerd, worden zij toegewijd aan hem. Ze beginnen hem respect te geven via hun woorden en gebaren. De Sadhak is ook een mens en hij vindt het ook leuk om gerespecteerd en geŽerd te worden. Wanneer hij dit van de samenleving krijgt, begint hij te verlangen naar meer en meer. Als resultaat vergeet hij het doel van het aanbidden van het Allerhoogste en doet hij mee aan de strijd van het verdienen van meer beroemdheid en naam. Dit resulteert in het verliezen van Sadhana kracht. Hij verliest zijn onschuldigheid, nederigheid en hij wordt arrogant. Puurheid van de geest en het hart is verloren en men is vol van woede en vals trots. Dus een Sadhak moet nooit zijn krachten openbaren aan de samenleving. Men moet hoog rijzen in de spirituele wereld en niet in de materiele wereld. Dit is de ware manier om vooruit te komen.

6. Celibaat zijn

Een ander obstakel op het pad van spiritualiteit is seks. Een Sadhak zal niet slagen in Sadhanas, totdat er genoeg energie is in zijn lichaam. Hij heeft kracht nodig van het fysieke lichaam, de gedachten, gevoelens en ziel en deze energie is opgeslagen en wordt opgestuwd door Brahmacharya of celibaat zijn (geen seks hebben). Dus een Sadhak moet zich niet overgeven aan overmatig seks. Hij moet negatief gezelschap mijden en geen voedsel eten die de zintuigen kunnen verleiden en leiden tot het niet meer celibaat zijn.

Zelfs de getrouwde Sadhaks moeten zoveel mogelijk celibaat zijn om vitale energie te bewaren. Hoe meer de Sadhak zich in bedwang kan houden, hoe meer energie wordt opgebouwd en slaagt hij sneller in Sadhanas.

God Hanuman bleef een celibaat zijn leven lang en als resultaat had hij immense fysieke kracht. Hij was moedig, krachtig en erg spiritueel. Hij was de meest toegewijde tot God. Hij bezat alle kennis en alle goddelijke krachten, genaamd Siddhis. Het was vanwege deze krachten dat hij een gigantische vorm kon aannemen of zelfs kleiner kon worden dan een vlieg. Tijdens het oversteken van de oceaan op weg naar Lanka, nam hij een gigantische vorm aan en sprong over de oceaan. En toen hij Lanka binnenkwam, nam hij, om niet betrapt te worden, een vorm aan, kleiner dan een vlieg.

Bheeshma was zijn leven lang celibaat en als resultaat was hij gezegend met de kracht dat de dood niet tot hem kon komen totdat hij dat wenste. God Parshuram die onzichtbaar was en die iedereen op aarde had verslagen moest zijn verlies aanzien in een strijd van 23 dagen met Bheeshma. Dit was het resultaat van het celibate leven dat Bheeshma had geleden.

7. Wensen

De Sadhak die niet bevrijd wordt van materiele wensen, zal vele obstakels ondervinden op het pad van Sadhanas. Wensen en verlangens leiden tot woede, verblinding, en gierigheid en als resultaat verliest de Sadhak het evenwicht van de geest. Dus men moet altijd de geest vrij houden van verlangens.

8. Bekritiseren van anderen

Het vinden van tekortkomingen in anderen is het grootste obstakel voor een Sadhak. Een Sadhak moet zijn tijd niet verspillen aan zulke activiteiten en niet bezig houden met wat anderen aan het doen zijn. De Sadhak moet altijd geconcentreerd blijven in zijn eigen Sadhanas zodat er geen tijd is voor zulke nutteloze activiteiten.

Degenen die de gewoonte hebben om anderen te bekritiseren, kunnen geen goede vooruitgang boeken in Sadhanas, omdat zij veel van hun denkkracht verspillen aan deze nutteloze handeling. Men zou de woorden van de grote heilige Kabeer moeten onthouden:

Buraa Jo Dekhan Mein Chalaa, Buraa Na Miliyaa Koy.
Jo Dil Khojaa Aapanaa, Mujhasaa Buraa Na Koy.

d.w.z. Toen ik begon te zoeken naar slechte kwaliteiten in anderen, realiseerde ik uiteindelijk dat er niet een meer slecht persoon is dan ik.

Onthoudt dat wanneer je ťťn vinger wijst naar anderen in beschuldiging, drie vingers terug zullen wijzen naar jou. Wat ik bedoel te zeggen is voordat je anderen beschuldigt, evalueer jezelf ten minste drie keer. Men moet kijken naar de eigen gedachten en proberen de eigen tekortkomingen te verwijderen in plaats van het vinden van tekortkomingen in anderen.